יום שלישי, 10 במרץ 2009

הודעה על תאונת דרכים

הודעה על תאונת דרכים

טופס הודעה על תאונת דרכים (להלן:" הודעה") הנו טופס אותו מתבקש המבוטח למלא עת מתרחשת תאונת דרכים המהווה אירוע ביטוחי על פי תנאי הפוליסה,האמור להיות מכוסה על פי תנאי הפוליסה,אותה רכש המבוטח,אשר אמורה לכסות את אחריות המבוטח, הנהג ברכב המבוטח מפני אותו אירוע ביטוחי אשר המבוטח או הרכוש המבוטח היה מעורב בגינו נגרם נזק בין אם בשל רשלנותו של המבוטח או בין אם רשלנותו של צד ג'.

הפוליסה,לא רק שמכסה את אותו ממבוטח מפני אותה רשלנות ,אלא במסגרת תנאיה,מקימה למבוטח הזכות לקבל פיצוי כספי עבור הנזקים שנגרמו לו או לרכושו.

בשלב זה ,נתייחס ,אך ורק לפוליסת ביטוח רכב (מקיף או צד ג' ולא פוליסת חובה אשר מטבעה מכסה מפני נזקי גוף בלבד).

במסגרת ההודעה אמור המבוטח למלא פרטים שונים הקשורים לאותה תאונה.ישנה חשיבות רבה למילוי ההודעה בסמוך לאחר התאונה והעברתו באמצעות סוכן הביטוח לחברת הביטוח או ישירות לחברת הביטוח.

אי מסירת ההודעה בכלל או מסירת הודעה באיחור עלולה להכשיל את המבוטח בתביעתו כלפי חברת הביטוח שלו או בתביעתו של המבוטח כלפי צד ג' אשר יכול ואחראי לנזק שנגרם למבוטח.

אי מסירת ההודעה בכלל לחברת הביטוח עלולה להביא למצב בו חברת הביטוח תתנער מהכיסוי הביטוחי על פי תנאי הפוליסה.

אמנם בתי המשפט ללא ממהרים לפטור את חברת הביטוח מאחריותה ו/או חבותה על פי תנאי הפוליסה.זאת הפרקטיקה הנהוגה בבתי המשפט בישראל.

אולם על פי תנאי הפוליסה ו/או הוראות חוק חוזה הביטוח התשמ"א – 1981, קיימות הוראות המקנות לחברת הביטוח אפשרות להתנערות חלקית או מוחלטת מהכיסוי הביטוחי המוקנה למבוטח על פי תנאי הפוליסה.

לכן אי מסירת הודעה בכלל לחברת הביטוח יביא את חברת הביטוח באופן אוטומטי להתנערות מהכיסוי הביטוחי. לפחות בשלב הראשוני, ויכול ובית משפט או שופט מסוים יצקו תוכן לאותם תנאי פוליסה ו/או הוראות חוק חוזה הביטוח , התשמ"א -1981.

אולם לא רחוק היום שבו חברת הביטוח תתבע את המבוטח על נזקים ו/או ההוצאות שנגרמו לחברת הביטוח עקב אי מסירת ההודעה בסמוך לאחר התאונה, כאשר לדוגמא, המבוטח גרם לתאונת דרכים עקב רשלנותו וצד ג' פנה לחברת הביטוח של המבוטח בדרישה לפיצוי אולם לחברת הביטוח אין כל מידע לגבי אותה תאונה והיא נגררת להליך משפטי הכרוך בהוצאות נוספות אשר היו נמנעות במידה והמבוטח היה מוסר הודעה לחברת הביטוח ומודה באחריותו לתאונה ולנזק שנגרם לצד ג'.

אם נשים לרגע בצד את השאלה המשפטית בדבר השלכות אי מסירת הודעה כאמור לעיל, אי מסירת הודעה בכלל טומנת בחובה רק חסרונות (יתרונות אם ישנם הם ככל הנראה לאלה שיש להם סיבה ממשית שלא למסור הודעה מאחר והם יודעים מראש כי התאונה לא מכוסה תחת תנאי הפוליסה).

במערכת היחסים בין המבוטח לחברת הביטוח שלו אי מסירת הודעה בסמוך לאחר התאונה הנה פעולה שבה חברת הביטוח לא מודעת לקיומה של אותה תאונה.

ברגע שנמסרת הודעה בסמוך לאחר התאונה הרי מרגע התאונה עומדת למבוטח תקופה בת שלוש שנים בו הוא זכאי לפנות לחברת הביטוח שלו בדרישה לקבלת פיצוי ו/או תגמולי ביטוח בהתאם לתנאי הפוליסה.כמו כן זכאי המבוטח כי חברת הביטוח שלו תפצה את צד ג' עקב רשלנותו בכפוף לתנאי הפוליסה.

מסירת הודעה מביאה לפתיחת התביעה בחברת הביטוח ולקבלת מספר תביעה. או אז מתחילה שרשרת פעולות הקשורות לתאונה אותן יש לבצע עד למועד קבלת תגמולי הביטוח או מחברת הביטוח או מצד ג' ומבטחתו.

יודגש כי חשיבות מסירת הודעה קיימת גם במקרה בו לדעתך הסובייקטיבית והלא מקצועית אין מקום למסירת הודעה זו מחמת המחשבה הלגיטימית והמובנית שלך כי אינך אחראי לתאונה ו/או לא נגרם לך או לרכב השני נזק עקב תאונה ו/או אם בדעתך שלא להפעיל את הפוליסה אלא לתבוע ישירות את המזיק לשם קבלת הפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לך עקב התאונה ולכן אין צורך במסירת טופס זה.

ובכן ההפך הוא הנכון יש למסור את טופס ההודעה בכל מקרה ואין כל חריגים.

ההודעה היא הראיה הראשונה והחשובה ביותר או המסמך הראשון והחשוב ביותר,שיש למלאו ו/או להקימו מבין כל שאר המסמכים ו/או הראיות בקשר לתאונה.

חשוב מאוד שמי שמוסר את טופס ההודעה יהא הנהג שהיה מעורב בתאונה ולא גורם אחר שלא היה מעורב בתאונה. גם אם קיימות מגבלות כאלה או אחרות של שפה וכיו"ב , חשוב להדגיש שעל הנהג לחתום על טופס ההודעה לאחר שראה קראה והבין את הנאמר בה.

לעיתים מיד עם קרות התאונה פונה המבוטח ומוסר הודעה טלפונית על עצם התרחשותה של התאונה.

קיימות חברות ביטוח או ישנם סוכני ביטוח שלהם מוקד טלפוני לקבלת הודעה. במידה ונמסרה הודעה או יש חובה למסור הודעה טלפונית יש ליתן פרטים בסיסים בלבד כגון פרטי המבוטח ו/או רכב המבוטח ו/או הנהג ברכב המבוטח וכן פרטי הנהג ו/או רכב המזיק /ואו פרטי פוליסת המקיף או צד ג' של הרכב המזיק. אולם על המבוטח להתכבד ולהעלות על הכתב את פרטי טופס הודעה במלואם ולשלוח אותם בדואר או בפקס או במייל לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח יחד עם כל הראיות הנוספות הקשורות לתאונה. אחרת יכול להיות מצב כי עקב שגגה בהבנה או בניסוח אין בידי חברת הביטוח שלך את מלוא העובדות הנכונות בקשר לאותה תאונה.

כמו כן על המבוטח לוודא קבלתם וקיומם אצל חברת הביטוח ו/או סוכן הביטוח וכן לשמור עותק מראיות אלה.
בעצם מתבקש המבוטח ליצור אצלו תיק תביעה מסודר.

אין תגובות: